onsdag 14 januari 2009

"Fler tjejer i rampljuset" och "Länet sämst på ungdomsinflytande"

Idag stod det mycket intressant i NA - dels stod de om den fantastiska festivalen som vi planerar(Tack Malin). Jag gjorde ett uttalande där jag sa att det vore coolt(varför använder jag det ordet?!) om vi lyckas få till ett nätverk av kvinnor och tjejer i Örebro och i hela länet som man kan använda sig av i olika situationer, som man kan vända sig till när man behöver peppning och stöttning. Och redan efter gårdagens möte här på Kulturhuset känner jag att det näverket redan är i gång! Jag gjorde flera nya bekantskaper som jag uppskattar till tusen!

Det andra som det stod om i tidningen var att Örebro län är sämst i landet på ungdomsinflytande. Katastrof - men tyvärr inget nytt. Jag har personligen hört alla möjliga instanser prata om att "Jo, vi borde ju försöka få med ungdomarna, men hur ska vi göra?". Har också hört ursäkter av alla möjliga slag om varför det inte finns ett ungdomsråd i Örebro. En eloge till Laxå och Hällefors som har ungdomsråd! Det finns faktiskt några som gör något, bland annat
My Place men också Regionförbundet. Den 26 februari anordnar vi gemensamt en kväll där vi tillsammans visionerar om Örebroregionen 2025! Du kan komma och påverka, kolla in inbjudan HÄR! Obeservera att man enligt Regionförbundet är ungdom mellan 18-30 år!(Är du yngre så kan vi nog fixa det, hör av dig!)

Förresten, deltog på mötet igår gjorde folk från: Örebro Tjejjour, Konstfrämjandet, Örebro FN-förening, Sensus, Bilda, Svenska Kyrkan, RFSU, NA, Syrianska Föreningen, SSU, Vänsterpartiet, Bio Roxy och ett gäng härliga privatpersoner! Med sen tidigare är även ABF, Café Deed, Tora m.fl.Tack för att ni kom - nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar